Lisätään sähkön kulutusta pyöräilemällä?
Hallitus esittää sähköpyörän hankintaan 400 euron suuruista hankintatukea vuosille 2018–2021.
Saavatko tuon 400 euron tuen myös ne kansalaiset, jotka eivät osallistu kulutusjuhlaan kallista uutta sähköpyörää ostamalla vaan kulkevat edelleen kävellen eivätkä edes lisää sähkön kulutusta?
Sähköpyörän akku kestää 30-70 km ja akun lataaminen vie useita tunteja, vaihtelua eri merkeillä.
Onko sähkön kulutusta todella syytä lisätä ja tukea? Miten tämä sopii hallituksen ilmasto- ja energiastrategiaan? Energian säästö edistää myös uusiutuvan energian osuuden kasvattamista.
Eipä tarvitse sähkön kulutusta välttämättä lisätä, ainakaan oleellisesti.
Aurinkosähköä on saatavissa 9kk vuodessa, laitteisto tuommoista sa-polkupyörää lataamaan maksaan 180 – 200€ ja laitteiston käyttöikä 15-20v.
Minulla on sähköperämoottoreista useampienkien vuosien kokemus.
Ilmoita asiaton viesti
Jokaista suomalaista kohden tehdään sähköä yötä-päivää noin 2.5 kW teholla. Polkupyörän akku on joitakin satoja wattitunteja, esim 0.5 kWh. Jos jokainen suomalainen vauvasta vaariin lataisi polkupyörän akun yhden vuorokauden aikana, sähkönkulutus kasvaisi noin 1/120 (ellei mikää muu kulutus, esim autojen lämmittimet tms pienentyisi samana aikana).
Jos ja kun akkujen lataaminen keskittyy öiseen aikaan ja lauhkeille keleille, olisi lisääntyneestä kulutuksesta lähinnä hyötyä (tasoitetaan yön ja päivän ja kesän ja talven välisiä kulutuseroja).
Jopa suurella määrällä sähköautoja on aika hankala keikuttaa sähköjärjestelmää. Kyllä se ehkä hetkellisesti onnistuisi, jos oikein kovin yrittäisi.
Ilmoita asiaton viesti
Tuohan on hyvä homma. Eräässä ruotsalaistaustaisessa autotarviketavaratalossa sähköpyörä näyttää maksavan 499 euroa. Jos saan hankintaan 400 euroa tukea, jopa minä onnistun myymään pyörän voitolla eteenpäin.
Ilmoita asiaton viesti
Alat luultavasti lähestyä villakoiran ydintä. Seuraava kysymys – kenellä tätä asiaa ajavista virkamiehistä ja poliikoista on yhteyksiä noita härveleitä kauppaaviin firmoihin.
Ilmoita asiaton viesti
Sähköpyöräilyn tukemisella pyritään saamaan ihmisiä vähentämään henkilöautoilua. On hyvin kannattavaa vaihtaa paikalliset pakokaasupäästöt sähköenergiantuotannon huomattavasti vähäisempiin päästöihin. Tuleeko jollekin mieleen sanoa tässä kivihiili? Suomessa ei tuoteta merkittävästi sähköä kivihiilellä.
Myös kansanterveys ja vaihtotase tykkäävät pyöräilystä.
Ilmoita asiaton viesti
2015 kivihiilellä tuotettu energia Suomessa 100 979 TJ.
Esimerkiksi tuulivoimalla vuonna 2015 tuotettu energia Suomessa oli 8280 TJ.
Käsitinkö oikein, että tuulivoimalla tuotettu energia on merkityksetön jaettuna 12:lla?
Ilmoita asiaton viesti
Nyt on kyse sähköenergiasta, ei siis kuulu laskea kaukolämpöä tähän.
2016 kivihiilellä tuotettiin 10% sähköstä.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä asiassa kerrankin Mäkisen kanssa samaa mieltä.
Autoilijaa on erittäin vaikeaa saada vaihtamaan kulkuvälinettään mihinkään muuhun, koska auton edut henkilökohtaisena liikkumisvälineenä ovat eittämättä lyömättömät. Autoilun suosioon ei vaikuta edes se, että yhteiskunta pyrkii kampittamaan autoilijoita alati lisääntyvin maksuin.
Sähköpyörä saattaisi olla se väline, jolla autoilija saadaan liikkumaan ekologisesti ja kansanterveyden kannalta kestävämmällä tavalla.
En kantaisi huolta kiinalaisista 400 euron sähköpyöristä, joita saisi valtion tuella ”ilmaiseksi”, koska sellaisen voi ajaa käytännössä suoraan kierrätyskeskukseen. 400 euroa maksavat sähköpyörät ovat kelvottomia jo mekaanisilta osiltaan, eikä sähköistäminen muuta halpapyörää sen paremmaksi.
Halpispyörän sekunda-akulla ei välttämättä pääse enää edes työpaikalle saakka, kun akkua on ladattu muutamaan otteeseen, koska jo lähtökohtaisesti halvalla kasattu akku menettää kapasiteettinsa huomattavan nopeasti. Standardiksi muodostuneiden 18650 ladattavien paristojen, joista akut nykyään kasataan, laadussa on valtavia eroja valmistajasta riippuen.
Asiallisen sähköpyörän saa noin 2000 euron hintaluokasta ylöspäin. Tämän hintaluokan pyörä tarjoaa sellaista ajonautintoa, jonka sähköpyörän ostava henkilö kuvittelee saavansakin. Niiden vetomoottori toimii pätkimättä ja tasaisesti ja akkukin kestää jo liki 100km. Nämä ovat niitä pyöriä, joista autoilija saattaa kiinnostua.
Markkinoilla on myös sähköpolkupyöriä, joissa moottorin teho ylittää 1kW rajan. Kyseiset ”polkupyörät” kulkevat jo liki kevytmoottoripyörän veroisesti huippunopeuden hipoessa 90km/h vauhtia.
Liikenne- ja viestintäministeriön tulisikin samaan aikaan tavalla tai toisella rajoittaa näiden ”hirviöpyörien” myyntiä, koska yleistyessään ne ovat tappovälineitä kevyen liikenteen väylillä, joissa jo nyt nopeuserot ovat kävelijän 6km/h vs. kuntopyöräilijän 40km/h välillä.
Oma esimerkkini sähköpyörän eduista on viime kesältä, kun lähestyin maantiepyörällä Helsinkiä Porvoon suunnasta vastatuulessa. Näin jo kaukaa edessä sivutieltä samaan suuntaan kääntyvän pyöräilijän, jota tavoitin vain niukin naukin, vaikka nopeuteni oli noin 25km/h (vastatuuleen)
Muutaman uuvuttavan kilometrin jälkeen pääsin edellä ajavan kantaan ja huomasin, että siinähän äiti kuljetti tytärtään sähköpyörällä samaisessa vastatuulessa selkä suorassa polkien, eikä hän suorastaan uinut hiessä, kuten minä.
Sähköpyörällä on etunsa, enkä minä tule olemaan vastaan, jos valtio haluaa sellaisen hankkimista tukea. Valtion on vain varmistettava, ettei tuki valu yrittäjien lompakkoon hintojen noustessa jonkin tekosyyn varjolla.
Ilmoita asiaton viesti
Miettikääpä ketkä tästä ensisijaisesti hyötyisivät? Ja ketä nyt halutaan kosiskella? Hyvätuloisia kaupunkilaisia, joilla on ylipäätään varaa ostaa sähköpyörä. Olisiko vastauksena ehkä C-21 eli 21 suurinta kaupunkia ja niiden pyöräilevät hyvätuloiset asukkaat…
Ilmoita asiaton viesti
Entä sitten? Varmasti 80% suomalaisista voisi pyöräillä enemmän. Pitäisikö tämä mahdollisuus jättää hyödyntämättä, koska jossain on joku mielensäpahoittaja?
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä valtiolla on liikaa rahaa ja haluaa tukea Kiinan vientiä.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö se olisi tasapuolista, että kerrottaisiin, että saat 400 euron verovähennyksen sähköpolkupyörästä tai polkupyörästä tai moposta tai moottoripyörästä tai mopoautosta tai autosta tai linja-auton/junan vuosilipusta tai … tai … jne? Tämä olisi todella aidosti aktivoiva malli kaikille meille aktiivisille suomalaisille 😉
Nyt kun taloudessamme menee vähän paremmin, niin voisihan sitä rahaa jakaa näinkin. Pääsisivät kaikki aktiivimallin kurittamat suomalaiset paremmin niihin 16 tunnin työvelvoitteisiinsa…
Ilmoita asiaton viesti
Avustus maksettaisiin samasta määrärahasta, jolla tuetaan sähköauton, biokaasuauton tai lataushybridin hankintaa. Ei siis tietenkään pidä tukea mopoautoja tai prätkiä, kun tarkoitus on vähentää henkilöliikenteen päästöjä.
Ilmoita asiaton viesti
Pikemminkin sen 400 euron tuen voisi maksaa jokaiselle, joka todistettavasti kulkee vähintään 50% työmatkoistaan sähköttömällä pyörällä…
Ilmoita asiaton viesti
Erään kommentin sanoin:
”Alat luultavasti lähestyä villakoiran ydintä. Seuraava kysymys – kenellä tätä asiaa ajavista virkamiehistä ja poliikoista on yhteyksiä noita härveleitä kauppaaviin firmoihin”.
Eiköhän se tuolta löydy.
Monelleko sähköpyörä olisi todella vaihtoehto autolle ? Korkeintaan sähköpyörä olisi yksi sähköä käyttävä harrastusväline lisää.
Ilmoita asiaton viesti
Sähköpyörä on ensisijaisesti vaihtoehto polkupyörälle, jos työmatka on 10+ kilometriä. Joka haluaa pyöräillä, joutuu miettimään, ajaako itsensä aamulla töihin mennessä hikeen. Sekin tietysti sopii, jos tarkoitus on samalla kuntoilla ja työpaikalla on hyvät peseytymismahdollisuudet.
Sähköpyöräilijäkin voi sitten illalla kotiin palatessaan joko ajaa sähköttä kunnon hikilenkin tai vaihtoehtoisesti käyttää sähköä siihen, että ehtii hieman nopeammin perheen pariin.
Mutta ei sen tukemiseen tarvitsisi valtion euroja käyttää…
Ilmoita asiaton viesti